Allianssiprojekteista opittua

Suomalaiseen rakentamisen on onneksi syntynyt perinne toteuttaa merkittävät ja monimutkaiset projektit allianssimallilla. Allianssi on yhteistoiminnallinen urakkamuoto, jossa tilaaja, rakentaja ja suunnittelija istuvat kaikki samalla puolella pöytää. Tämä tarkoittaa sitä, että projektissa hävitään ja voitetaan yhdessä.
Olen saanut kunnian toimia kahdessa suuressa infra-allianssissa vastaavana rakennesuunnittelijana, ja tänään tilaaja julkisti tiedon johtamani Insinööritoimisto Mäkeläisen valinnasta osana suunnitteluryhmää Satamatunneli -allianssiin. Ryhmän muut osapuolet ovat A-Insinöörit, Finnmap Infra ja WSP ja meidän tehtävänämme on hankkeen pääsuunnittelu, rakennesuunnittelu, kalliosuunnittelu, geotekninen suunnittelu, sekä arkkitehti-, liikenne-, väylä- ja katusuunnittelu.

Artikkelin kirjoittaja Olli Salo on Insinööritoimisto Mäkeläisen toimitusjohtaja, jolla on vankka kokemus infrarakentamisen rakennesuunnittelusta ja kahdesta onnistuneesta allianssihankkeesta. Satamatunnelin allianssissa Insinööritoimisto Mäkeläinen Oy vastaa Ollin johdolla kohteen rakennesuunnittelusta toimien Finnmap Infra Oy:n alikonsulttina. Satamatunneli on Insinööritoimisto Mäkeläinen Oy:n ensimmäinen infra -ja allianssiprojekti.

Liipolan tunnelin läntinen suuaukko, Lahti. Kuva ja rakennesuunnittelu Olli Salo.

Yhteistyö rakentamisen ytimessä

Allianssimallin yhteistoiminnallisuus on yksi tärkeimmistä syistä, miksi päädyin Mäkeläiselle. Näin mahdollisuuden yhteistoiminnalliseen tapaan toteuttaa projekteja osana Lehto-konsernia, johon Insinööritoimisto Mäkeläinen vielä muutama vuosi sitten kuului. Yhteistoiminnallinen tapa työskennellä lisää mahdollisuuksia innovointiin ja uusien ratkaisuiden käyttöönottamiseen. Lehdon kanssa kehitimme useamman puu- ja teräsbetonirunkoon perustuvan asuinrakentamisen konseptin, joita emme valitettavasti päässeet kunnolla koeponnistamaan.

Alliansseissa työskenteleminen on mukavaa ja palkitsevaa. Allianssiprojekteissa jokaisen oman alansa asiantuntijan ja rakentajan ammattitaitoa arvostetaan kokemukseni mukaan ihan toisella tavalla kuin perinteisissä urakkamuodoissa. Jos projektin etenemisessä kohdataan haaste, ratkaisu ideoidaan yhdessä. Jos joku tekee virheen, ei syyllistetä, vaan löydetään keino minimoida vahingot ja korjata asia. Alliansseissa johtaminen on kollektiivista. Fasilitointi ja työpajatyöskentely ovat keskeisessä roolissa projektin läpiviennissä. Toimivaa allianssia ei voi luoda käskemällä. Kaikki tekeminen perustuu luottamukseen ja sisäsyntyiseen haluun onnistua. Huomasitkin jo varmaan minun käyttävän paljon me -pronominia kirjoituksessani. Tämä ei ole vahinko.

 

Arvostus, luottamus ja vastuu jaetaan

Allianssin tehokkaan toiminnan keskiössä on aito yhteistyö ja kumppaneiden tunteminen. Työtä tehdään yleensä bigroomilla, jonne tultaessa jokainen unohtaa edustamansa yhtiön ja toimii allianssin parhaaksi -periaatteella. Bigroom on projektia varten varusteltu suuri tila, jossa projektin osapuolet työskentelevät merkittävän osan ajastaan. Vaikka olisi joskus työskennellyt yhdessä allianssissa, on suuri virhe olettaa, että toinen allianssi toimisi samalla tavalla. Tavat ja käytännöt voisivat säilyä, jos koko allianssiryhmä siirtyisi uuteen projektiin, mutta en ole kuullut näin koskaan tapahtuneen. Jokainen allianssiryhmä on ajettava sisään ja jokaisen allianssin osapuolen on opittava tuntemaan ryhmän muut jäsenet perinpohjaisesti. Ilman ryhmäytymistä allianssi ei voi toimia tehokkaasti ja saavuttaa asetettuja tavoitteita. Olen liian monta kertaa ollut mukana perinteisesti toteutetussa riitaisassa suunnitteluprojektissa, jossa energia tuntuu kuluvan pohdintaan, miten hankkeen toisen osapuolen voisi parhaiten vetää kölin alta. Olen myös kävellyt avainhenkilönä allianssin bigroomille allianssiprojektissa, jonka tarjoamisessa en ollut mukana. Voin kertoa järkyttyneeni aluksi, vaikka lopputuloksesta tulikin loistava. Olin nimittäin ruusuisessa kuvitelmassani olettanut kaikkien toimivan niin kuin aiemmassa vastaavassa hankkeessa.  Kun löysimme ryhmän yhteisen sävelen ja opimme tuntemaan toisemme, työskentely sujui kitkattomasti ja onnistuimme asetetussa tavoitteessa.

Allianssikumppaneista tulee helposti pidempiaikaisia yhteistyökumppaneita. Soittelen säännöllisesti aiemmissa projekteissa mukana olleille ihan vaan kysyäkseni kuulumisia. Kun ryhmä kerran muodostuu kunnolla, siihen kuulutaan aina. On luontevaa jatkaa hyvää yhteistyötä myös seuraavissa projekteissa sellaisten henkilöiden kanssa, joiden kanssa on työskennellyt aiemmin.

 

Allianssi mahdollistaa aidon innovoinnin

Allianssi on parhaimmillaan projekteissa, joissa on keksittävä uusia toteutusratkaisuita laadukkaan ja kustannustehokkaan ratkaisun mahdollistamiseksi. Molemmissa kokemissani alliansseissa innovoitiin useita sellaisia ratkaisuita, joita kopioidaan muissa projekteissa ja jotka eivät olisi mitenkään voineet syntyä yhdenkään yksilön suorituksena.

Allianssimallia on kokeiltu monenlaisiin projekteihin. Suomen pienin Infra-allianssi taitaa edelleen olla Suomenlinnan tunnelin korjaus, jota olin tarjoamassa huonolla menestyksellä. Emme nimittäin tulleet valituiksi hyvästä valmistautumisesta huolimatta. Olen kuullut talonrakentamisen puolella allianssikokeilusta päiväkodin suunnittelussa. Allianssin kilpailutus on melko raskas ja aikaa vievä niin tarjoajalle, kuin tilaajallekin. Siksi allianssimalli soveltuu parhaiten suuriin hankkeisiin. Julkisesti rahoitetut pienemmät ja perinteiset hankkeet onnistuvat varmasti allianssia kevyemmin KVR- tai ST-urakkamallilla.

 

Esimerkkejä onnistuneista alliansseista

Hyvänä esimerkkinä maanpäällisen rakentamisen allianssiprojektista on Laakson sairaala. Laakson sairaalan hanke on monimutkainen ja vaatii monen toimijan työn yhteensovittamista, jonka vuoksi allianssi on todennäköisesti paras mahdollinen toteutusmuoto. Suomen pisimmän liikennetunnelin toteutti Rantatunneli allianssi, jossa saimme aikanaan lukuisia palkintoja. Projekti alitti aikataulu- ja kustannustavoitteet kirkkaasti. Lahden eteläisessä kehätiessä ei saavutettu suuria kustannus- tai aikataulualituksia, mutta saimme palkitun projektin valmiiksi tavoitteiden mukaisesti. Maine ja kunnia varmasti lämmittää allianssin osapuolia, mutta pysyminen aikataulussa ja budjetissa ovat kuitenkin ne veronmaksajien kannalta tärkeimmät onnistumisen kriteerit.

Allianssi on yhteistyötä parhaimmillaan. Toivoisin allianssimallin ajatusmaailman yleistymistä kaikessa rakentamiseen. Olisimme varmasti tuotteliaampia ja mahdollistaisimme veronmaksajien saaman hyödyn säästöillä toteutettujen muiden hankkeiden kautta. Hankkeen ja yhteiskunnan parhaaksi -on allianssimallin tärkeä kantava teema.

 

Ollin teesit: Miten saadaan allianssimallin parhaat käytännöt joka projektiin?

  • Toimittajien kilpailutuksessa tulisi keskittyä hinnan sijasta laatuun ja kokemukseen sekä yhteistyökyvykkyyteen.
  • Projektiryhmälle on luotava selkeä yhteinen päämäärä ja mietittävä, miten yhteiseen tavoitteeseen päästään.
  • Hankkeen aikataulu on laadittava yhteisesti. En voi korostaa hyvän Last planner -aikataulun merkitystä onnistuneelle projektille.
  • Ymmärrä yhteistyön ja luottamuksen ilmapiirin merkitys hankkeen onnistumiselle.
  • Anna tilaa innovoinnille ja asioiden kyseenalaistamiselle.

 

Jos sinulla on palo ideoida uusia tapoja rakentaa, olet jo monessa liemessä keitetty ja pidät yhdessä työskentelystä, nyt on hyvä aika ottaa puhelin käteen ja soitella minulle. Yli 40 vuotta suomalaista rakentamista palvellut Insinööritoimisto Mäkeläinen Oy on tästä päivästä lähtien virallisesti infra-rakenteiden suunnittelija ja aikoo kasvattaa osaajien määrää infrarakentamisessa. Tule kanssamme suunnittelemaan parempaa huomista.

 

Ollin tavoitat puhelimitse numerosta 040 506 6636 ja sähköpostitse osoitteesta olli.salo@insmakelainen.fi.

Artikkeli julkaistu 07/2025